Motywowanie pracowników - jaki sposób jest najlepszy?

Motywowanie pracowników – jaki sposób jest najlepszy?

Warto przeczytać

Nie ma co się oszukiwać, niski poziom zaangażowania zatrudnionych to bardzo często zjawisko. Według sondażu przeprowadzonego w USA, aż 70% Amerykanów aktywnie wyłącza się z pracy lub kompletnie się w niej nie angażuje. Część firm stawia na zachęty materialne, czyli premie czy darmowe posiłki.

Czy takie rozwiązanie przynosi pozytywne skutki? I tak i nie, wiele osób je docenia, jednak możemy wyróżnić wiele skuteczniejszych czynników, które odpowiadają za kształtowanie dobrego samopoczucia. Jakich?

Inspiracja

Bez względu na to, czy nasza firma zajmuje się świadczeniem usług, czy tworzeniem produktów, bardzo istotne jest, aby jej kultura była przesiąknięta tego znaczeniem. Według wiele przeprowadzonych badań pracownicy, którzy czują sens, w tym, co robią, są znacznie bardziej kreatywni, ukierunkowani i odporni. W związku z tym liderzy organizacji powinni uświadamiać swoim pracownikom, jak ich praca wpływa na poprawę życia innych. Takim działaniem może być oficjalne publikowanie podziękować od obsłużonych klientów, czyli celi charytatywnych, jakie są wspierane przez firmę. Aby pokazać pracownikom, jak dużo robią, możemy również wykorzystać oprogramowanie ActivREC. Jest to program, który monitoruje komputery, zarządza czasem projektów, a przede wszystkim bada produktywność. Rejestrowanie wszelkich projektów, jaki sfinalizował dany pracownik, może być dla niego bardzo satysfakcjonujące i pokaże mu, jak wiele dobrego robi dla firmy, w której pracuje.

Według badań przeprowadzonych przez Adama Granta na Uniwersytecie Pensylwania dowiedziono, że nawet pracownicy, którzy nie są zadowoleni ze swojego miejsca pracy, poświęcają na nią więcej czasu, gdyż czują, że to, co robią, ma sens.

Inspiracją dla pracowników mogą być także ich liderzy. Według specjalistów, szefowie działający bezinteresowanie, którzy bardziej dbają o grupę niż samych siebie, sprawiają, że ich podwładni dążą ich znacznie większą lojalnością, chęcią do pracy, oddaniem czy zaangażowaniem. Wayne Baker wykazał, że liderzy, którzy traktują swoich pracowników w pozytywny sposób, inspirują ich do większej produktywności czy oddania.

Życzliwość

Badania, jakie miały miejsce w Wielkiej Brytanii dowiodły, że uznanie i przyjaźń jest istotniejsze niż nawet większe wynagrodzenie. Ciepłe i pozytywne relacje mają bezpośredni wpływ na oddanie pracowników w swojej pracy.

Jane Dutton udowodniła, że podstawy życzliwej kultury zawierają szacunek i dbałość, przez co kreatywność zarówno zespołowa, jak i indywidualna znacznie się zwiększa. Bardzo istotne jest również okazywanie ciepła przez szefów, gdyż takie działanie poprawia produktywność i motywację podwładnych. Co ciekawe takie zachowania wobec zatrudnionych zwiększają motywację nawet samych liderów. W niektórych sytuacjach należy również okazać gniew, który może zostać dobrze odebrany przez większość pracowników i zadziałać motywująco, jednak negatywne emocje w większości wypadków zmniejszają skuteczność menadżerów.

Życzliwi liderzy to osoby, które robię małe rzeczy, aby pokazać swoim pracownikom dbałość o nich. Pierwszym, prostym krokiem może być zwykła rozmowa z podwładnym i autentyczne wysłuchanie tego, co u niego słychać. W USA takie praktyki są bardzo często. Ponadto, kiedy szef dowiaduje się o chorobie kogoś bliskiego dla swojego pracownika, natychmiast dzwoni do niego i pyta, w jaki sposób mógłby mu pomóc.

Dbałość o samego siebie

Spora liczba firm tylko pozornie deklaruje swoją troskę. Do takich działań możemy zaliczyć oferowanie karnetów na jogę czy siłownię, których w rzeczywistości pracownicy nie są w stanie wykorzystać, ze względu na intensywny rytm pracy. Takie działanie nie jest motywujące, a wręcz przeciwnie.
Programy wellness nigdy nie zadziałają, jeśli nie wykreujemy kultury, która będzie akceptowała dbanie o siebie, jako rzecz bardzo istotną i zachęcała do niej. Kiedy do tego doprowadzimy, wyniki mogą być naprawdę zachwycające.

Możemy również zachęcać naszych pracowników, aby dobrze sypiali. Właśnie tak. Wypoczęci pracownicy zwiastują znacznie większą wydajność swojej pracy. Wiele badań udowodniło, że brak snu w znaczny sposób ogranicza nasze umiejętności motoryczne czy poznawcze, a przełomowe rozwiązania i pomysły pojawiają się w naszych głowach wtedy, kiedy jesteśmy w pełni wypoczęci.

Motywowanie pracowników możemy rozpocząć od proponowania im ćwiczeń, przerw czy wypoczynku lepszej jakości. Niektóre niemiecki firmy zakazują swoim pracownikom korzystanie ze służbowego e-maila oraz oferują im urządzenia odpowiedzialne za monitorowanie snu czy ćwiczeń. Jeśli w taki sposób będziemy dbali o swoich pracowników, oni z pewności odpłacą się nam wielką produktywnością.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o